TYTUŁ:OSTRE PRZEDMIOTY
AUTOR:GILLIAN FLYNN
WYDAWNICTWO:ZNAK LITERA NOVA
WYDANIE: KRAKÓW 2018
LICZBA STRON:334






Nie bez powodu mówi się,że relacje matki z córką są dużo trudniejsze niż matki z synem.Syna kocha się przeważnie bezwarunkowo.Od córki wymaga się o wiele więcej.Nie jest to oczywiście reguła i nie każdy się z nią zgadza,ale jakieś małe ziarno prawdy gdzieś w tym tkwi.

Camille Preaker  ma za sobą trudne dzieciństwo.O przeszłości woli nie pamiętać.Jako młoda dziewczyna wyrwała się ze swojego rodzinnego,małego miasteczka rozpoczynając życie na własną rękę.Jest dziennikarką śledczą w jednej z gazet i na co dzień próbuje uporać się z demonami przeszłości.Okazuje się jednak,że będzie jej dane powrócić do miejsc z dzieciństwa.Jej rodzinne miasteczko staje się głośne z powodu zaginięć  i morderstw młodych dziewcząt.Szef Camille postanawia wysłać ją ,by w artykule prasowym spróbowała przybliżyć tajemnicze sylwetki skrzywdzonych dziewcząt. Wind Gap to mała mieścina.Tu wszyscy się znają,a hierarchia funkcjonowania w społeczeństwie zostaje ustalona już w czasach szkolnych.Camille wraca do miasteczka niczym duch.Z jednej strony wszystko jest takie samo jak przed laty.To tylko pogarsza stan okaleczonej psychicznie dziewczyny.Próbuje ona jednak przeprowadzić śledztwo na własną rękę.Nie jest to proste.Jest przecież mimo upływu czasu osobą rozpoznawalną. Jest tą,która przeżyła rodzinną tragedię.Zostawiła tu swoją przeszłość,swoja matkę,zmarłą przed laty ukochaną siostrę.Tak wiele otwartych ran,które nie zasklepiły się do teraz.Przeczucia Camille nie mylą jej.Matka przyjmuje ją oschle i bez emocji,ojczym prawie nie zauważa a przyrodnia siostra widzi w niej nową ciekawą zabawkę.Camille musi na nowo wsiąknąć w lokalną społeczność,poznać rodziny zaginionych dziewcząt,odnaleźć w dawnych znajomych osoby skore do odkrycia przed nią tajemnic.Sprawa dziewcząt powoli nabiera tempa.Nie dzieje się to jednak od razu.Camille musi się najpierw uporać ze sobą,swoimi lękami,alkoholizmemem ,samookaleczaniem i toksyczną matką.Problemów zdaje się przybywać.Prawda o morderstwach jest okrutna.Oprawca okazuje się być bezwzględny.Ofiary zostały pozbawione wszystkich zębów.
Czy młodej ,zagubionej i niekochanej dziewczynie uda się rozwikłać tajemnicę rodzinnej miejscowości.Czy zyska przychylność matki i przyrodniej siostry.Czy ma szanse na miłość.

Ksiązka Gillian Flynn  zrobiła na mnie piorunujące wrażenie.Zachęcona licznymi pozytywnymi opiniami na temat  tej  lektury postanowiłam najpierw obejrzeć serial.Przeważnie tak nie robię wiedząc,że obraz nijak ma się do słowa pisanego.Ponieważ jednak nie miałam tej pozycji książkowej w swojej biblioteczce z niecierpliwością wyczekiwałam pierwszego odcinka.Po drugiej tajemniczej odsłonie filmu i ciągłym szumie wokół książki pojechałam jednak do sklepu ,by jak najszybciej nabyć swój egzemplarz.I był to strzał  w dziesiątkę.Ciężko było mi oderwać się od lektury.Autorka stworzyła postać w osobie głównej bohaterki,która przyciąga od pierwszych stron.Jej psychika i postrzeganie świata,jej ułomności,brak normalnych odruchów w codzienności i jednocześnie chęć pomocy innym przyciąga i rozbudza ciekawość z każdą kolejną stroną.Camille jest żyjącą ,otwartą raną, z której sączy się ból przybierający formę regularnego samozniszczenia.Alkoholizm,wycinanie słów na swoim ciele to jej sposób na przetrwanie w świecie,gdzie przeszłość wciąż odgrywa pierwszoplanową rolę.Miasteczko,które poznajemy również jest ekscytujące,ale od tej negatywnej strony.Przesiąknięte małostkowością,bezdusznością,utartymi stereotypami budzi pewna odrazę i  jednocześnie ciekawość.Atmosfera jest tam przesiąknięta plotkarskim zaduchem,obłudą i skrywanymi plugastwami.
Camille odkrywa powoli przed nami karty.Jej narracja pierwszoosobowa pozwala na dokładną analizę psychiki i osobowości dziewczyny a także jej postrzegania rzeczywistości.Autorka jest mistrzynią w kreowaniu napięcia i dosadnego przedstawienia co może stać się z osobą całkowicie zagubioną i niepełnosprawną  emocjonalnie.Towarzyszymy Camilli w jej podróży do przeszłości,w jej odkrywaniu bezwstydnej siebie z lat młodości,w jej analizie relacji z toksyczną matką.Tak ,ten wątek jest szczególnie ciekawy i i zatrważający.Camille od lat pragnęła matczynej miłości,ale nie podołała wymaganiom rodzicielki.Zawsze będzie gorsza od zmarłej i przyrodniej siostry.

Akcja całej powieści nabiera tempa w drugiej połowie książki.Przyspiesza ,by do końca już nie zwolnić.Czytamy z wypiekamy na twarzy myśląc, że znamy tak jak bohaterka rozwiązanie sprawy.Autorka jednak po raz kolejny nas zaskakuje.Uderza w miejscu którego się nie spodziewamy.
Po odłożeniu książki miałam kompletny rozgardiasz w głowie i czułam się niczym Camille trochę pokiereszowana,naznaczona jakąś kompletnie niemożliwą do wyjaśnienia historią.Emocje we mnie buzowały i pomyślałam sobie,że ta opowieść mimo całego okrucieństwa ma pewne podstawy ,by w życiu realnym mieć swe prawdziwe podłoże.Jakie? Myślę,że sami to ocenicie po przeczytaniu lektury.

Co sądzę o serialu? Po obejrzeniu dwóch odcinków i konfrontacji z książką oczywiście wybieram to drugie,ale jestem pełna podziwu dla realizacji tekstu w obrazie filmowym.Zważywszy,że akcja dopiero nabiera tempa myślę,że dla widza będzie to bardzo atrakcyjny przekaz.

Jeśli lubicie mroczne historie z elementami warstwy psychologicznej,thrillera i  historii obyczajowej to koniecznie  musicie przeczytać Ostre przedmioty.Ja jestem nadal pod ogromnym wrażeniem i chętnie poznałabym wasza opinie.

Komentarze

  1. Czuję, że ta książka interesuje wpisze się w mój gust czytelniczy. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. No powiem Ci Małgosia, że brzmi nieźle. Mam jedną książkę tej autorki, aczkolwiek nie miałam okazji jeszcze jej przeczytać. Oglądałam też kiedyś "Zaginioną dziewczynę" na motywach powieści Flynn i bardzo mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Film Zaginiona dziewczyna jest dość dobry.Ale książka jest mrrrau.Po prostu extra.Ja czytałam dwa razy i słuchałam raz. Także naprawdę autorka jak dla mnie jest genialna.A tę książkę połknęłam.Ha,ha.

      Usuń
  3. Wszystko przede mną. Ale nie kupie, bardziej upoluję w bibliotece. Za mało miejsca na regale na nowe ksiązki - biblioteka i ichniejsza półka z nowościami wraca do łask :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A tu masz rację.Teraz w bibliotekach jest dużo nowości i jest w czym wybierać.Ja też bardzo lubię chodzić.

      Usuń
  4. Książka raczej nie dla mnie, ale recenzja wartościowa :)

    https://mombooklover.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam w starej okładce, ale jeszcze nie przeczytałam :)

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Licencja na zdjęcia

Zdjęcia z głównych kategorii i zdjęcie główne są autorstwa Yoshikazu TAKADA(zdjęcia nie zostały edytowane) na licencji: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

instagram