W świecie pozornego lukru.Modelka.Zuzanna Bijoch

TYTUŁ:MODELKA
AUTOR:ZUZANNA BIJOCH
WYDAWNICTWO:BURDA KSIĄŻKI
WYDANIE:WARSZAWA 2017
LICZBA STRON:261



 


O utalentowanej modelce Zuzannie Bijoch w ostatnim czasie słyszeliście z pewnością często.A wszystko  za sprawa popularnego i ekscytującego programu Azja Express,który oglądają w każdą środę miliony Polaków,w tym i ja.Początkowo Zuzanna wzbudzała we mnie mieszane uczucia.Pomyślałam sobie,że to nienajlepszy pomysł,aby młodą, przyzwyczajoną do codziennych wygód dziewczynę zapraszać do wyścigu,gdzie liczy się spryt,intelekt i wytrzymałość.O jakże  myliłam  się w swych opiniach.Szybko bowiem okazało się,że Zuzanna wraz ze swoją siostrą Julią to przesympatyczne,bardzo inteligentne i sprytne dziewczyny,a przede wszystkim kochające się i szanujące siostry co w tych czasach przyznacie  jest rzadkością.Zaczęłam im ogromnie kibicować,a gdy usłyszałam o premierze książki Zuzanny nie mogłam doczekać się, kiedy będę mogła ją przeczytać.Byłam ciekawa o czym pisze i jak pisze.Spodziewałam się,że nie będzie to zwyczajna książka i po raz kolejny moje przeczucie mnie nie zawiodło.

Tytuł MODELKA nasunął mi skojarzenia,że Zuzanna napisała książkę autobiograficzną.Pomyślałam,że chciała w ten sposób pokazać młodym dziewczynom jak wygląda prawdziwe życie modelek.W swoich przypuszczeniach pomyliłam się tylko co do pierwszego stwierdzenia.Na szczęście nie jest to książka autobiograficzna.Gdyby nią była chyba nie przyciągnęłaby mojej uwagi nawet jeśli sama autorka wzbudza moją sympatię.Takich książek o życiu mniej lub bardziej popularnych osób wyszło w ostatnim czasie mnóstwo.Omijam je szerokim łukiem odkąd miałam okazję zapoznać się z kilkoma .Nie umniejszam ich zawartości, ani zasług piszących.Te książki są najzwyczajniej w świecie po prostu nudne.Podobny schemat,encyklopedyczny przekaz.Tzw.bla,bla,bla.

Zuzanna napisała powieść o młodej dziewczynie z Polski wkraczającej w Świat modelingu i zdobywającej serca projektantów z całego świata.Podobieństwa i zbieżności z jej prywatnym życiem są momentami łudzącą podobne.Nie zapomnijmy jednak,że autorka na kanwie własnych przeżyć stworzyła historię odrębną,w której chciała zawrzeć doświadczenia ostatnich lat swoje bądź też, jak można domniemać, napotkanych na swej drodze osób ze świata pozornego lukru. 

Poznajemy siostry Sarę i Julie Rostowskie,które postanawiają razem zgłosić się  pewnego lata do konkursu organizowanego przez VPN Models Management w Warszawie.Po dłuższym czasie zostają zaproszone na krótką rozmowę do siedziby agencji.Od początku tej przygody przekonują się,że wyobrażenia o tego typu castingach,ludziach i całej atmosferze odbiegają znacznie od napotkanej rzeczywistości.

W ŚWIECIE ZBUDOWANYM Z POZORÓW NIC NIE JEST TAKIE JAKIE SIĘ WYDAJE.

Szybko okazuje się,że agencja zainteresowana jest tylko jedną z sióstr Sarą,z którą chce podpisać poważny kontrakt.

ŚWIAT MODY JEST BEZWZGLĘDNY I NIE MA W NIM MIEJSCA NA SENTYMENTY. 

I tak zaczyna się przygoda młodej dziewczyny Sary rzuconej w drapieżne ręce fotografów i modelek- konkurentek na wyspie Korfu.Jak przebiegnie pierwsza sesja i czy kariera młodej modelki pod pseudonimem Rocky nabierze tempa? Sukcesy przeplatają się tu z porażkami.Rocky musi zmierzyć się z pokusami dobrobytu,szalonej zabaw ,złudnym blichtrem kolejnych imprez.Dziewczyna coraz więcej podróżuje,a my wraz z nią poznajmy tajniki castingów u znanych projektantów,problemy z jakimi spotyka się modelka.Jedno potknięcie może tu oznaczać koniec kariery.Jedna odpowiednia znajomość może wynieść na szczyt.


PARYŻ POTRAFI WYNIEŚĆ NA SZCZYT,ALE RÓWNIE SZYBKO Z NIEGO ZRZUCIĆ.

Tempo akcji jest zawrotne.Przenosimy się z Rocky z miejsca na miejsce.Miałam w pewnym momencie takie odczucie,że nie można w tym biegu złapać oddechu.Książka nie ma tu rozbudowanego wątku fabularnego.Postacie pojawiające się są tylko tłem dla życia młodej modelki.To ona,jej emocje i spostrzeżenia są tu najważniejsze.Przystępny,lekki język sprzyja lekturze.Obrazy przesuwają się  przed oczami szybko,niemal niepostrzeżenie.Wolałabym czasem poznać więcej szczegółów danych wydarzeń.Myślę jednak,że ten zabieg literacki jest świadomie przemyślany.Mamy możliwość poczucia się trochę jak sławna Rocky.

Dodatkowym atutem książki jest jej tajemnica.Co było prawdą,a co fikcją? Kto kryje się za przedstawionymi wydarzeniami i postaciami naprawdę.Tą
słodką tajemnicę zna sama autorka,a my cóż możemy tylko przypuszczać.

Po poznaniu historii Rocky muszę przyznać,że cieszę się ogromnie,że nie było mi dane być modelką.Piszę to całkiem poważnie.Nie dla mnie ten pośpiech,przedzieranie się przez coraz większą konkurencję, bycie top całą dobę.Lukier może mieć jednak smak goryczy.Podziwiam Zuzannę za odnajdowanie się w tym świecie i zachowanie przy tym wartości wyniesionych z domu.

Modelka to książka,którą szczególnie polecam młodym dziewczynom marzącym o wielkich wybiegach i życiu w błysku fleszy.Znajdą w niej cenne lekcje i może utwierdzą się albo nie  w podążaniu tą drogą.



WIEM,ŻE PO UKAZANIU SIĘ KSIĄŻKI WIELE OSÓB BĘDZIE PYTAŁO:"CZY TO WSZYSTKO JEST PRAWDĄ?" ODPOWIEM:"NIC NIE SKŁAMAŁAM,NATOMIAST NIE JEST TO MOJA AUTOBIOGRAFIA".





Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję WYDAWNICTWU BURDA KSIĄŻKI


 

Komentarze

  1. Mam mieszane uczucia odnośnie książki.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Recenzja jest rewelacyjna i na pewno sięgnę po tę książkę! Już ja sobie zapisuje. Też lubię oglądać Azję ekspress :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Dziękuję za tak miłe słowa.Sprawiłaś mi dużą radość :)))

      Usuń
  3. Kojarzę ją z Azji Express właśnie, ale nie wiedziałam, że wydała książkę ;) Jednak nie jest to pozycja dla mnie, niestety nie moja tematyka.

    Pozdrawiam
    ver-reads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Strasznie sympatyczna dziewczyna, skromna, delikatna - zupełne przeciwieństwo niektórych koleżanek po fachu. Ja chętnie bym się na nią skusiła :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak mi się wydawało, że jakieś nazwisko znajome, a tutaj proszę. Pisząc książkę autorka z pewnością miała informację z "pierwszej ręki" i mogła pokazać jak na prawdę wygląda cały ten świat modelingu. Pozycja ciekawa, ale ja nie jestem pewna czy odnalazłabym się w tych klimatach ;)

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. W pierwszym odruchu odrzuciłam tą książkę, właśnie dlatego, że skojarzyła mi się autobiografią. Po przeczytaniu Twojej recenzji stwierdzam, że może kiedyś ją przeczytam, choć takie klimaty nie do końca mnie przekonują;)
    https://slonecznastronazycia.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie znam programu Azja Express ani samej modelki, o której wspominasz w swojej recenzji, więc powieść wydaje się tym bardziej ciekawa.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Licencja na zdjęcia

Zdjęcia z głównych kategorii i zdjęcie główne są autorstwa Yoshikazu TAKADA(zdjęcia nie zostały edytowane) na licencji: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

instagram